Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart


JD-Racing


Sportief, Vooruitstrevend, Grensverleggend

Nieuws uit de werkplaats

20-06-2011

Vanavond zijn Jasper en Jos begonnen aan het nakijken van de 2 racers. De JD-01 heeft geen goede indruk gemaakt wat betreft de remmen na het vervangen van de hoofdremcilinder na Zolder dus daar moet even aandacht aan besteedt worden, Jasper en Hans dachten dat het aan de nieuwe remblokken lag, eerst alles maar eens goed nakijken en daarna eens gaan testen met verschillende soorten remblokken. Tijdens het sleutelen viel ook een olie lekkage aan het diff. op, waarschijnlijk de deksel pakking dus die ook maar even gedemonteerd en nieuwe bestellen morgen.

Jos is met de JD-05 aan de slag gegaan, het is de 1=ste keer dat er aan gesleuteld wordt dus Jos neemt er goed de tijd voor, de auto is op diverse punten afwijkend van de standaard M-3's dus even goed opletten hoe de bouwer van deze snelle racer het allemaal aangepakt heeft, hij is begonnen met de linker kant en alles ligt nu gedemonteerd en is schoongemaakt. Foto's en vervolg worden zo snel mogelijk verwerkt!

16-05-2011


Vanavond hebben Jasper en Hans de nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd en het hele systeem van nieuwe olie voorzien, na het ontluchten zijn ze even gaan proef remmen op het prive circuit, alles voelt goed dus nu maar even afwachten wat het op Zandvoort doet

10-01-2011

Vanavond niet veel gedaan, de 2 auto's die we vanmiddag hebben opgehaald eens nader bekeken, de Mercedes heeft een aantal aandachtspuntjes en bij de M3 missen we de dop om de slotbout van de wielen mee los te kunnen draaien dus wie een dergelijke dop (M3 1995) heeft graag even contact opnemen!

Het loskrijgen van je wielen is wel zo handig wanneer je aan de remmen etc. wil kunnen werken of onderweg met een lekke band komt te staan....


03-01-2011


Vanavond de naden tussen de stropanelen dicht gesmeerd zodat het 1 geheel wordt bij de afwerking, de plaatsen voor de extra stopcontacten etc. bepaald zodat voor de panelen afgewerkt worden de electriciteit ook weggewerkt kan worden, lekker opgeschoten dus wanneer we het afwerkingsmateriaal binnen hebben kunnen we eindelijk gaan inrichten.


12-12-2010


Jasper en Jos werden verrast met een prachtige taart gebakken door Sybila (vrouw van Mervin) jammer dat we er geen foto van hebben, was de moeite waard geweest om deze te laten zien op onze site, er zouden heel wat bestellingen zijn binnen gekomen want Syb is er blijkbaar een meester in om wat ze geleerd heeft van de bakker van hun bruidtaart (ze heeft een cusus gevolgt) in de praktijk te brengen!


10-12-2010


De motor ophanging vastgezet en de C5 kon worden afgeleverd aan een gelukkige Mervin .


09-12-2010


Jasper en Jos hebben alles verder afgemonteerd en met de auto even een proefritje gemaakt om een uur of 21.00h , alles functioneerd goed en de auto loopt weer als nieuw, Mervin opgehaald om de auto over te dragen maar Mervin hoorde gelijk een vreemd geluid bij het optrekken en terugschakelen, helaas de auto niet kunnen afleveren want Mervin moet morgen om 04.00h op en moest gaan slapen, het was inmiddels 22.00h. Ter compensatie is Mervin met de speciale V-10 Tdi. taxi naar huis gebracht (via een omweg...)

Jasper en Jos tot een uur of 23.00h onderzocht waar het geluid vandaan kwam, bleek het een ontbrekende bout te zijn van de motor steun, deze is door het revisiebedrijf gedemonteerd dus door ons niet opgemerkt, we hebben wel lopen zoeken waar deze thuis hoorde maar hebben met de cilinderkop ook wat bouten overgehouden aangezien die in de nieuwe reeds zaten.Morgen wordt de bout gemonteerd (olietankje en expansievaatje moet er weer af) door Jasper (Jos naar La Roche) en kan Mervin eindelijk weer over zijn auto beschikken.


08-12-2010


Jos heeft vanmiddag de JD-02 op de trailer geladen en alles verder gepakt om morgenvroeg, vroeg te kunnen vertrekken, aangezien een groot gedeelte van het gereedschap mee gaat naar het circuit (en dus nog niet ingeladen kon worden) is hij bij Jasper en Hans gebleven om te helpen op t sporen waar de lekkage vandaan kwam, de flenspassing van de nieuwe pomp was slordig gefreesd en het vermoeden bestaat dat daar de lekkage zat, de oude pomp er opgezet en de lekkage was nagenoeg verdwenen, wederom om 23.30h gingen Jasper en Jos weer huiswaarts nadat de lekkage gedicht was, Hans was al eerder afgehaakt.


07-12-2010


Jasper heeft vanavond de bij de dealer opgehaalde koelvloeistof in het systeem gekapt en het liep er gelijk weer uit via een lekkage bij de nieuwe waterpomp, hij is gelijk depressief naar huis gegaan, Jos was sporten en Hans was er ook niet dus de nodige geestelijke bijstand en back-up bleven op dat moment uit.


06-12-2010


Vanavond de JD-02 gereed maken voor Zandvoort Donderdag a.s. volgens de berichten enkel regen bij een Temp. van een graad of 6 dus dat moet te doen zijn met regen banden, 's-nachts een graad of 2 dus het wordt als het goed is geen ijsbaan. We zijn benieuwd welke ervaring dit is om zo laat in het jaar nog te rijden en aangezien Jos zoveel mogelijk ervaring wil opdoen mag hij verslag uitbrengen.....

De C-5 is zo goed als klaar, de distributieriem en multiriem is er op gemonteerd en afgesteld enkel de koelvloeistof was niet in huis dus kon niet afgevuld worden, er was ook nog even de vraag of het normale of speciale was die er gebruikt wordt in de C5, morgen maar even verder kijken, om 23.30h gaan we naar huis.

Mervin is nog even weze kijken met schoonvader en zwager en was er getuige van dat na de 1=ste keer starten de motor gelijk liep dus dat was wel mooi, gelijk weer punten gescoord....


04-12-2010


Jos was in de Ardennen om zijn kachel / CV-installatie te fijn-tunen en dit week-end is er niets meer aan de C5 gebeurd, Maandag zien of we het gereed kunnen krijgen zodat Mervin ook weer de baan op kan.


02-12-2010


Vanmiddag is de hydrauliekpomp binnengekomen en vanavond is deze door Jasper gemonteerd, de spanrollen van de distributie-riem en de multi-riem zijn allemaal vernieuwd, het inlaat-spruitstuk is gemonteerd en de bedrading is weer aangesloten, enkel nog olie bijvullen in het hydrauliek systeem, de riemen monteren en het afstellen van het hydraulisch systeem kan beginnen, wellicht dit week-end gereed....?

Om een uur of 21.30h weer naar huis, Jasper moet morgen weer vroeg op om met dit weer naar Essen te vertrekken!


01-12-2010


De water pomp is binnen gekomen bij Jos dus we kunnen verder met het afbouwen van de C5 wanneer

het een beetje mee zit is de auto weer snel op de weg.


30-11-2010


Jos heeft de kachel gerepareerd en deze werkt weer prima, Jasper is tot een uur of 22.00h bezig geweest aan de C5, resultaten + foto's volgen z.s.m

Hans is op studiereis naar Essen geweest, hopelijk heeft hij goed weer gehad onderweg want in Duitsland is het altijd een graadje of wat erger dan in Nederland met het winterse weer. Zijn rapportage en foto's zien we met belangstelling tegemoet!


29-11-2010


Vanavond is Hans verder gegaan met het voorbereiden van de binnengekomen cilinderkop, het reinigen, vlakken van de contactoppervlaktes voor de nieuwe koppakking en in-, en uitlaat pakkingen. De rest van de onderdelen zijn ook allemaal binnen gedruppeld op de hydrauliek pomp na, die komt een dezer dagen binnen. Jos en Jasper zijn ook nog bezig geweest met het aan de praat krijgen van een heater die mee verhuisd is van de Industrieweg, we dachten dat hij werkend was meegegaan maar de brandstofpomp zuigt geen diesel aan....

Om 22.00h houden we het voor gezien, Jasper gaat morgen nog wat verder sleutelen aan de C5 en Jos heeft beloofd de kachel rerepareren want het is toch wel lekker wat extra warmte bij -5 buiten temp.


22-11-2010


Met de JD-Racing trailer hebben Jasper en Hans de C5-Break van Mervin (vriend van Jasper) opgehaald, de auto stond met grote motor-schade bij een revisie bedrijf waar men de cilinderkop reeds gedemonteerd had.

Aangezien de kosten (4.500,-) aanzienlijk zijn hebben we besloten Mervin te matsen en dit karwei voor hem te doen voor een aantrekkelijkere prijs, jammer dat hij reeds 700,- heeft moeten betalen om de cilinderkop te demonteren en een prijsopgave te krijgen, die had hij zich ook grotendeels kunnen besparen....

Jos was in de Ardennen en Jasper heeft een lijst van de onderdelen gemaakt en besteld bij onze leveranciers.


08-11-2010


Vanavond weer alles nagelopen en de eventuele schades en slijtages in kaart gebracht. De JD-01 heeft in Zolder nieuwe remblokken voor gekregen (Pagid type.....?) en ze waren Jasper niet erg bevallen, het leek alsof hij minder remwerking had dan met de oude blokken, deze blokken lijken erg hard te zijn en waarschijnlijk hebben ze veel temperatuur nodig om goed te functioneren, verder is er weinig gedaan aan de JD-01, de wielen zijn eraf gehaald om de banden te evalueren, voorlopig zitten er slick's onder.

De JD-02 heeft in Spa nieuwe voorremmen gekregen (Ferodo racing) en deze zijn na 471-Km reeds over de helft gesleten, ze remmen wel goed maar dat is wel erg snel, de perforatie gaten zaten vol met remstof, deze blokken zijn duidelijk te zacht voor de rij-stijl van Jos, de linker voor-schijf had meer slijtage dan de rechter, de linker schijf is een beetje de probleem schijf van de JD-02, hier zat ook een slag in en het afdraaien heeft hem blijkbaar geen goed gedaan, de regenbanden hebben veel geleden onder het rijden op de droge baan en zullen moeten worden vervangen zo komen we aan een boodschappenlijstje voor de JD-02 te weten;

- Nieuwe blokken voor (wellicht ruilen met de JD-01)

- Nieuwe schijven voor

- Nieuwe regenbanden

- Nieuwe slick's

- Nieuwe semi slick's

Verder zal de versnellingsbak moeten worden bekeken want de 4=de versnelling gaat weer problemen geven, van 3 naar 4 gaat 2x van de 10, van 5 naar 4 gaat 8x van de 10 goed dus Jos had heel wat te roeren in de bak wat wel ging bij bergaf rijden bvb. vanaf start/finisch naar au rouge van 3 naar 5 en vlak voor au rouge terugschakelen bij 190-Km/h naar z'n 4, dan rond de 180-Km/h erin en tegen 170-Km./h er uit dat was wel te doen maar de bak moet gewoon bij elke bak goed functioneren, of het probleem bij de koppeling ligt of bij de koppelingcilinder moeten we nog onderzoeken. De bak die er onder vandaan is gekomen moet ook nog uit elkaar om bekeken te worden dus we krijgen het nog druk in de winter....

Verder is het zaak een betere bevestiging te maken voor de voor-spoiler, deze is aan 1 kant afgebroken omdat Jos over de kerbstones vloog bij een uitwijk manouvre in de chicane vlak voor start/finisch de bevestiging is toch nooit helemaal jofel geweest en het is tijd voor wat aanpassingen, net als aan de achterkant, het uitbuigen van de spatborden is niet voldoende gebleken met de Toyo's eronder, de zijkanten zijn lekker glad gepolijst terwijl dat bij de regenbanden geen enkel probleem gaf, Jos wil eigenlijk de voorkant en achterkant is kunststof en M-3 look maken zodat de spoorbreedte lekker breed kan dat is hem toch wel bevallen zeker op de lange bochten op Assen en Spa scheelt dat flink in de bocht snelheid.


03-11-2010


Jos heeft de regenbanden gemonteerd op de JD-02 en kwam er achter dat deze wel gewoon hadden gepast zonder de wielkasten nog meer uit te kloppen / buigen, de regen banden passen gewoon in de wielkasten achter omdat waarschijnlijk een smallere band gebruikt is, de kunstof voorspatborden hebben ruimte zat dus dat was geen probleem, om niet al te veel af te steken naast de blinkende JD-01 heeft Jos nog een poging gedaan om de JD-02 nog wat frisser te krijgen, er zit echter zoveel rubber sporen op de auto dat deze bijna niet meer schoon te krijgen is, hij zal er oplosser voor dienen te gebruiken maar of de verf daar tegen kan......

Het laden , op veler verzoek voor het eten, ging voorspoedig maar het lijkt of we minder bij hebben, de reserve banden liggen in de auto's, het gereedschap ook dus enkel de catering en wat persoonlijke spullen hoeven maar in de RR en dat had ook nog wel in de auto's gekund, na het week-einde weten we wat we vergeten hadden....


02-11-2010


Bij buurman (Dirk) heeft Jos de JD-02 nog even op de brug gezet om de olie in het Diff. na te kijken, hier moest 0,7-Ltr. bij dus van het geluid dat er uitkwam hoopt hij nu vanaf te zijn, weer een klusje voor in de winter, zorgen dat het diff. geen olie verliest (waarschijnlijk keerrring) en ook eens goed om het open te schroeven voor nadere inspectie.


01-11-2010


Vanavond de laatste puntjes op de "i" gezet zoals de nieuwe demper testen en de auto (JD-02) wassen, wielkasten uitkloppen (uitbuigen) want de vorige keer dat Jos hier mee wilde rijden ging dat enkel aan de voorkant, achter rechts sleet de band wel erg hard aan de zijkant dat hij op Zolder gereden heeft zonder en op Assen enkel aan de voorkant wat hem toch het idee gaf dat het goed te merken was met enkel de voorkant breder te zetten hij gaat nu uittesten wat voor verschil het maakt op Zolder met de vele korte bochten, hij hoopt tevens van het stotter probleem af te zijn door het vernieuwen van de brandstof filter, zoniet zal het in de pomp of de drukregelaar gezocht moeten worden vreest hij.


28-10-2010


Hans heeft een mooi gaas-demper stuk gemaakt en de Blokker leeggekocht om aan voldoende pannen sponsjes te komen, wordt een zeer speciale eind-eind-demper, nu afwachten wat voor gevolgen dit gaat hebben voor het geluid. Hans heeft dat gefabriceerd in zijn "back-up" werkplaats met een Tig-lasapparaat, hij is nog niet tevreden over het voorlopige resultaat maar we hebben er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen ! Dit week-end maar beginnen met het voorbereiden (laatste puntjes op de "i") van de trip naar Zolder (en Spa) zodat we niet op het laatste moment weer moeten stressen.... auto's, gereedschap, brandstof, onderdelen, banden, catering etc. het is elke keer weer een behoorlijke caravaan van materieel dat op pad gaat voor November waarschijnlijk de laatste keer en op 09-Dec. in Zandvoort de afsluiting van 2010!


25-10-2010


Jasper en Hans aan de demping van de JD-01 gewerkt, het geluid voor Zolder is max 95-Db. en er is reden om te twijfelen of de JD-01 daar aan voldoet!

De eerste poging werkte niet zo geweldig, gelukkig hebben we nog wat gaatjes-plaat staan van RVS waar wel wat van te fabriceren is, zal wel op een andere dag moeten want de avond vliegt voorbij...

Jos was druk in Belgie, bomen omzagen, Belgacom zou komen om de telefoonlijn aan te sluiten wat achteraf nog steeds niet gebeurd is omdat ze eerst een kabel aan dienen te leggen van de weg.........


18-10-2010


Vanavond waren we ivm. het weer en de MB van Jasper (die in de weg stond) er niet op berekend om nog enkele platen te monteren dus eerst wat ruimte gemaakt en verder aan de JD-02 gewerkt, de Rechter stoel had wat speling, de compressie is opgemeten (alle cilinders ruim 9-Bar) en de kleppen zijn gecontroleerd (0,25mm in-, en uitlaatkleppen) en er hoefde maar 1 klep gesteld te worden, de olie gecontroleerd (0,5-Ltr. erbij) en de gegevens uitgewisseld met "WIKIPEDIA" Frans betreffende de brandstof-drukregelaar en de verschillende diff's per circuit, de brandstof-filter dient nog vernieuwd te worden voor de zekerheid en de benzinedruk-regelaar en pomp ook maar vernieuwen voor de zekerheid want stotteren wanneer het er op aankomt daar houdt Jos niet zo van in het heetst van de strijd......

Bij de JD-01 is er geexperimenteerd om het uitlaat-geluid wat naar beneden te krijgen, het idee om met lasbochten de uitlaat-gassen en -geluid naar beneden te richten zodat het verspeid wordt over het wegdek moet nog verder uitgewerkt worden, de lasbochten die over de uitlaast mondstukken dienen te vallen hebben ook voldoende ruimte om nog gaas te bevatten mocht er nog teveel geluid overblijven.

Vriend Botcha, schoonvader van de oude eigenaar van de loods is met wat licht constructie werk bezig voor zijn schoonzoon in de loods, toch handig dat we een zware constructie werkbank hebben laten staan, leek ons voor onszelf ook wel handig! Wanneer de werkplaats gereed is en ingericht zal dat er niet meer inzitten, teveel stof en slijpsel kunnen we dan niet meer gebruiken!!


12-10-2010


Vanmiddag heeft Jos nog enkele platen gezaagt en gemonteerd rondom de deur en in de hoek rechts, het gaat nu al minderen nog 4-vakken en wat stukken opvullen en de platen zijn gereed om te worden afgewerkt, wel eerst nog een electrische uitbreiding doen.


11-10-2010


Vanavond is de volledige wand aan de rechterzijde van de werkplaats gereed gekomen met het plaatsen van de stro-panelen, de electriciteit kan worden uitgebreid zodat we overal over voldoende stopcontacten kunnen beschikken wat nu wel een beetje minimalistisch is, daarna gaan we de stro-panelen afwerken zodat we de werkbanken en gereedschapskasten kunnen plaatsen en de werkplaats kunnen inrichten naar behoefte, we kijken er naar uit want de JD-03 roept erg hard en er werd gisterenavond reeds een datum geroepen wanneer hij toch wel klaar moest zijn..............!

We werken er naar toe, eerst maar de werkplaats gereed zien te krijgen.


20-09-2010


Vanavond was Jasper en Hans ook weer paraat, de laatste machine (kolomboor) voor de achterwand

weggehaald zodat de laatste 2 platen geplaatst konden worden met de nieuwe (langere) schroeven met zeskant, deze had Jos vorige week op proef opgehaald bij Meyers Staalbouw. Het voordeel van deze schroeven is dat ze dezelfde kop (8-mm) hebben als de schroeven waar de damwand-platen mee vastzitten op de constructie zodat de kunstof afdekdopjes ook weer teruggeplaatst kunnen worden, ze hebben ook een water afdichtings-ring zoals de originele. Al met al valt het wel nog tegen hoelang we bezig zijn met het gereedmaken en inrichten van deze werkplaats, even wat platen tegen de wand schroeven blijkt nu al met al toch maanden te gaan duren, terwijl we eigenlijk het liefste aan de auto's sleuten en zeker de JD-03 die maar staat te wachten op zijn nieuwe motor etc.

De nieuwe Pheaton (2006) gaat weer terug naar Belgie, er zijn teveel electrische storingen en daar hebben we geen tijd voor op het moment en 120,-/h bij Audi / Volkswagen betalen is ook nogal wat zeker wanneer 20-pagina's aan storingen opgezocht en verholpen dienen te worden. Het is jammer want hij rijdt goed en ziet er goed uit, toch maar eens in Duitsland kijken, Rade heeft er een paar gevonden bij een grote dealer, in Duitsland staan er best wel wat maar wel weinig V-10 Tdi en dat is toch wel een must, wanneer je dat geproefd hebt valt de rest allemaal tegen.


13-09-2010


Verder voorbereidingen gedaan om de isolatie-panelen af te werken zodat alles weer tegen de wanden gezet kan worden, het worden wellicht houten platen met koppelstrips die tegen de "stro-panelen" worden geplakt zodat alles een beetje netter uitziet en gemakkelijk schoon te houden is.

Ook aan de defecte (4=de versnelling) versnellingsbak begonnen om eens te bekijken wat er mee aan de hand is, het zou ook gemakkelijk zijn als ik wist welke bak het nu eigenlijk is, in de vraagbaak die op de werkplaats aanwezig was (de verkeerde natuurlijk) stond deze bak niet besproken.....


06-09-2010


Hans en Jos hebben nog enkele platen geplaatst (achter de draaibank) wat best nog wel wat werk was vanwege het op maat zagen en sleuven zagen voor de achter liggende kabels, Jasper heeft met de baby op komst (altijd een goeie smoes) nog aan zijn Yongtimer Benz gewerkt (startte slecht wanneer hij koud was en gelijk olie, -filter en bougies vervangen) en heeft ook nog even meegeholpen toen het begon te regenen en het niet zo aangenaam was om buiten te staan zagen (vanwege het rondvliegende stro stof maar niet binnen gedaan). Het plaatsen van de panelen valt best nog tegen, op 1 avond doen we eigenlijk nog niet zo heel veel, er staan nu zo'n 16 panelen en er moeten er nog zo'n 23 stuks, op deze manier gaat het lang duren voordat de hefbruggen geplaatst kunnen worden want de panelen moeten ook nog afgewerkt worden en Jos wil de vloer ook nog geschilderd hebben voordat alles definitief geplaatst wordt.


02-09-2010


JD-02 en alles wat is meegegaan op de in totaal wel zo'n meer dan 1.000-Km lange "road-trip" is weer veilg en zonder schade terug op het honk, morgen alles maar afladen en zorgen dat de gereedschappen weer op z'n plaats komen te staan voor het volgende karwei.


26-08-2010


Vanmiddag heeft Jos het karwei afgemaakt, hij is begonnen met de cardanas eerst op de bak aan te sluiten nu er nog ruimte zit vanwege de losse motor en de versnellingsbak steunen die nog niet gemonteerd zaten, nadat de cardan-as is aangesloten de uitlaat volledig gemonteerd, de versnellings-bak en cardan-as steun gemonteerd en daarna de motor op zijn steunen gemonteerd, alles nog even nagelopen, de auto van de bokken afgehaald en er even op de inrit mee heen en weer aan het rijden geweest om te ervaren wat de bak doet, het is een groot verschil met de vorige bak en voelt heel wat beter aan, het is wel een Getrag bak net als de vorige maar er zit toch een klein verschilletje in wanneer je goed kijkt, we zullen de data manager vragen dit eens uit te zoeken, Jos had het idee dat de versnellingen korter waren, zou best kunnen want de

JD-02 is ooit gebouwd voor de 24-h van Zolder......

Jos heeft verder het gereedschap opgeruimd, de boel aangeveegd en al wat zaken gereed gezet die mee moeten naar Zolder. Een van dezer dagen de auto opladen en dan gaat de JD-02 sinds hij in ons bezit is voor de 2=de keer naar Zolder, hij is wel in een betere conditie, de motor is volledig gereviseerd, de koppeling zal niet meer slippen en de bak schakeld beter, nu maar hopen dat er een data specialist bij is om de ronde tijden in beeld te krijgen zodat we weten waar we naar toe kunnen werken, Jos had afgesproken met een race auto bouwer om te kunnen proefrijden met een E36- compact maar helaas kon de bouwer die deze auto voor zichzelf had opgebouwd niet op Maandag in Zolder zijn, Jos heeft interesse in een compact want hij ziet niet zoveel in een E-36 coupe/sedan de verhalen gaan dat de auto voor de lange rechte stukken prima is maar in de bochten veel minder is dan een E-30, wat dat betreft schijnt de E-36 compact de opvolger te zijn van de E-30 en dat wilde Jos graag eens uittesten, er komt nog wel een andere keer maar het was mooi geweest wanneer het nu al had gekund hij weet namelijk nog een aantrekkelijke E-36 compact 323i te koop staan...


25-08-2010


Jos was pas laat in de werkplaats en heeft niet zo veel kunnen doen, de bak zit vast, de startmotor en koppelingcilinder zijn gemonteerd, morgen de cardanas, de uitlaat en de versnellings-bak en cardan-as steunen monteren.


24-08-2010


Jos heeft vanmiddag de JD-03 naar de werkplaats gehaald en gaat samen met Jasper de bakken omwisselen.

De bak van de JD-03 was er vlot onderuit en terwijl Jasper de JD-02 op de nieuwe hoge bokken zet maakt Jos de verschrikkelijk smerige bak schoon (kost hem 1-Ltr. Bio cleaner en 3 spuitbussen remmenreiniger maar de bak ziet er weer redelijk uit. De bak onder de JD-02 uithalen was heel wat meer werk, motorsteunen los, bak en cardan-as los, cardan-as demonteren, uitlaat demonteren (gedeeltelijk) en de slanke handen van Jasper lukt het om de bovenste Torx bouten los te krijgen alsook de startmotor. De bak er onder vandaan gehaald en de nieuwe in de koppelingsplaat gepositioneerd met z'n 2, dat gaat toch wat gemakkelijker dan in je eentje. Jos gaat er morgen mee verder, morgenavond hebben Jasper en Jos een etentje met de familie dus dan komt er niets van.


23-08-2010


Vanavond waren we met 3,5 man sterk, Dennis, zoon van Hans, was ook van de partij, we hebben enkele platen geplaatst achter de metaal-freesbank en eerder geleende platen van de Industrieweg (ietsjse korter) gewisseld met de platen van 2.80-M hoog. 1 stapel is al bijna op en er komt wat zicht in, wordt ook tijd want de bruggen komen pas wanneer de platen volledig geplaatst zijn ivm. de bewegings ruimte en om een stok achter de deur te houden want Jos voorziet dat wanneer de bruggen geplaatst zijn er plotseling erg veel gesleuteld gaat worden en er van de werkplaats gereed maken niet veel komt...

Vanavond proefgereden met de JD-02 en toch maar besloten de versnellingsbak te wisselen, volgens de vorige eigenaar van de JD-03 is de bak van deze racer prima dus Jos gaat het er op wagen, morgen de JD-03 even ophalen op de Industrieweg (oude werkplaats) en de bak er onder vandaan halen, er ligt geen motor in dus dat gaat redelijk vlot..


17-08-2010


Vanmiddag heeft Jos de JD-02 nagekeken voor de komende circuitdag, remmen, olie, koelvloeistof en de spoorbreedte wat (40-mm) breder gezet dmv. het plaatsen van 20-mm "spacers", eens kijken welk effect dat heeft, we hebben ze natuurlijk niet voor niets in huis, dan ook maar eens testen wat voor verschil dat maakt op het korte bochten circuit in Belgisch Limburg....


16-08-2010


Vanavond waren we op volle sterkte, kapitein Hans heeft zijn avonturen op het water weer overleeft, zijn fiets is helaas wel onder zijn neus vandaan gestolen in het centrum van Roermond maar zijn algehele indruk van zijn vakantie op het water met een yacht van 12-Mtr. is nog steeds goed.

Vanavond hebben Hans en Jos de gereedschapskasten verplaatst en 2 panelen aangebracht achter de kasten, het regende nogal dus de panelen zijn nog niet via de buitenkant vastgeschroefd, dat zullen we later moeten doen.

Jasper heeft wat gekeuteld aan zijn Benz en aan het blok van de (prive) 320i

Jos gaat morgen de JD-02 even nalopen vanwege de komende dag op het circuit (Zolder 30-08-2010)

Op zolder moet hij zorgen dat alles heel blijft want Woensdag 01-09-2010 is het de 1=ste keer dat hij kan rijden in Assen en dat kan maar beter zonder nog te moeten sleutelen....


09-08-2010


Vanavond zonder Kapitein Hans aan de prive auto's gewerkt, van de stabilisator as van de cabrio van Jos waren 2 armpjes vanwege kapotte stofhoesjes aan vervanging toe en Jasper's old-timer Mercedes dient gekeurd te worden en had wat klein onderhoud nodig, stuurstang rechts vervangen, voor-remmen gecontroleerd en goed gangbaar gemaakt en de wiellagers afgesteld, de speling op het stuurhuis geprobeerd te verhelpen maar daar hebben we toch nog wat onderdelen voor nodig blijkbaar.

Volgende week moet hij klaar zijn want dan gaat de auto naar het RDW in Roosendaal voor keuring en een kenteken, dan is het luxueus karren in zijn nieuwe Youngtimer uit 1986, volgend jaar wordt deze auto echt een goedkoop / comfortabel voertuig voor dagelijks gebruik!


02-08-2010


Vanavond zijn Jasper en Jos aan de prive auto's bezig geweest, de laatste nieuwe aanwinst van Jasper dient geinspecteerd te worden, er mag dan wel een complete historie bij zitten van onderhoud maar wij hebben dat maar liever zelf even nagekeken of alles ook is zoals het zou moeten zijn, het rem verklikkerlampje op het dashboard gaf signaal dat er iets loos was met de remmen, de achter remmen waren versleten/verteerd en het is wel prettig dat deze weer vernieuwd en gangbaar zijn (en blijven door de gebruikte copaslip).

De cabrio van Jos gaf een vreemd geluid bij het nemen van bochten , onderzoek leerde dat dit kwam door een stabilisator armpje dar op de achter-as zit waarvan het kogel gewricht uitgelubberd was vanwege een verdroogd beschemhoesje, dit armpje gedemonteerd en nieuw besteld bij Mercedes (gelijk maar 2 want de andere kant ziet er ook niet meer jofel uit.

Zo is zo'n avond weer rap voorbij, we zullen blij zijn wanneer we weer op volle sterkte zijn en nog wat platen kunnen plaatsen en verder kunnen met het inruimen en inrichten van de werkplaats.


26-07-2010


Vanavond hebben Hans en Jos (Jasper had sociale verplichtingen) weer een poging gewaagd om weer wat op te ruimen / in te richten want de werkplaats moet toch echt een keer gereed komen want we zoeken ons een ongeluk af en toe omdat nog lang niet alles z'n eigen plekje heeft, omdat we hoofdzakelijk op de Maandag-avonden zijn aangewezen (tussen het racen door met alle prepareren en organiseren door) gaat dat allemaal nog niet zo rap als we wel zouden willen, na de koffie (het lag gelukkig niet aan de koffie) werd Jos echter nogal misselijk (oorzaak onbekend, leek wel iets vreemds ingeademd...) zodat de avond alweer snel werd afgelast, wel lekker wat ruimte gemaakt zodat er 3 auto's aan de linkerkant naast elkaar kunnen staan indien nodig, de Pheaton zal er net niet passen maar andere auto's wel en dat is wel zo prettig.


19-07-2010


07-07-2010


Vandaag alles aan kant geruimd na onze geslaagde trip naar Franchorchamps

Alles weer opgeruimd en voorbereidingen getroffen om de isolatie-constructieplaten te kunnen plaatsen tegen de vrij zachte witte bestaande isolatie platen.


15-04-2010


12-04-2010


Remmen nagekeken en gereinigd, alles ok!

Mag ook wel met remblokjes van 189,- per set voor achter, Bas Roos zal aan me denken wanneer hij op vakantie is aan de Cote d'azur .......


05-04-2010 avond


Spullen opgeruimd die terug zijn gekomen uit Duitsland, auto hoger gezet zodat we kunnen bekijken of alles nog ok. is en verder opgeruimd ivm. verhuizing over een tijdje naar een nieuwe werkplaats.


01-04-2010


JD-02 heeft de 1=ste keer op de Nurburgring goed doorstaan, de auto is met 400-Km. opbouwend tot max 5.500-Tr./min ingereden, Maandagavond even nalopen, schoonmaken (er hingen wat olie druppels aan) en de olie aftappen om de syntethische olie waar we mee rijden te vullen. 

25-01-2010


Hans verder met tranenplaat voor bestuurder en bijrijder, Jasper verder met de elektrische schema's en onze gast hulp van vanavond (Tim Crucq) heeft de lassen nog even gecontroleerd want hij wil natuurlijk wel dat zijn enige broer veilig in de auto zit bij eventuele calamiteiten....

Tim heeft ook nog de uitlaat van de JD-02 gedemonteerd om de nieuwe eind-demper te kunnen monteren is hij begonnen om de dubbele uitlaat anders te leiden zodat deze aangesloten kan worden op de eind-demper. Hans is al een eind met de alu bodemplaat en is reeds begonnen om de "hoedenplank" af te werken met een dunne alu plaat want op dit moment ziet het er maar onafgewerkt uit en dat is een doorn in het oog.

Jos heeft met behulp van de nieuwe boormachine een stuk speciaal gereedschap gemaakt om de zeskante tap op de krukas te kunnen verwijderen wat nog niet lukte ondanks de flinke pijpen die als hefboom werden gebruikt en het warmstoken van de zeskant.........................


23-01-2010 (middag)


Het was een drukte van jewelste in de werkplaats vandaag, Hans het kruisverband rechts gereed gemaakt en begonnen met de tranenplaat op de bodem op maat te maken met hulp van zijn zoon (jong geleerd is oud gedaan..), Jasper heeft om het budget van de clubkas wat te spekken werk voor derden uitgevoerd, Jos zat thuis in de Ardennen zijn nieuwe woning verder in te richten.


18-01-2010


Hans heeft vanavond ook zijn las-vaardigheden getoond met het kruisverband aan de rechterkant van de auto en hij heeft het rechter portier nu ook afgewerkt,

Jos heeft de hele kop van de JD-02 schoongemaakt en die ziet er weer prima uit. Om de cilinders te honen wil Jos de kruk-as er nog uithalen want de rootzooi die je krijgt met het honen wil hij liever niet op en rond de kru-as en lagers hebben, hiervoor moet de zeskant die op het uiteinde van de kruk-as zit gedemonteerd worden maar zonder speciaal gereedschap is dat niet zo gemakkelijk.....

Jasper is bezig met het dashboard van de JD-01 te "up-graden" naar een meer "2010" uitstraling, veel knoppen, meters, controlelampjes etc. voor de vitale functies zoals koelventilator, brandstofpomp, olie-temp etc. ook wordt er een centrale toerenteller geplaatst ipv. het standaard gebeuren. 

11-01-2010


Druk in de weer met de JD-01, Jasper met een kruisverband lassen ter extra versteviging, Hans met de afwerking van de portieren en Jos aan de JD-02 verder met demonteren en schoonmaken van de cilinderkop. De linkse deur is afgewerkt en we zien kansen om dit ook voor derden te gaan uitvoeren, wanneer je dit staaltje vakmanschap bekijkt wil je dat toch ook in je race BMW....?

Jasper heeft het lassen met een Co2-apparaat voor zijn gevoel helemaal in de vingers en Hans wil ook laten zien dat hij niet enkel goed Tig kan lassen maar ook het "simpele" werk aan kan.....  

05-01-2010 (middag)


Jos heeft de kleppen gedemonteerd met de nieuwe klepveertang van DEPA, natuurlijk is het een BETA klepveertang geworden die tegen een mooie "sponsor-prijs" is aangeschaft. Het was best nog wel een karweitje want de tang moest tot op zijn uiterste stand (met wat hulpmiddelen) worden gedraaid en dan ging het nog maar net, Jos denkt er over om voor de BMW koppen een speciaal hulpstuk te maken zodat ook de klepveren vervangen cq. gedemonteerd kunnen worden met de kop nog op het blok 

04-01-2010 (avond)

Vanavond flink wat werk verzet, Jasper is begonnen een kruisverband in de JD-01 te lassen ter hoogte van de deuren, de kooi in de JD-01 was niet voorzien van verstevigingen in de deur-openingen zodat bij een aanrijding ter hoogte van de deuren er niet genoeg bescherming is naar onze zin, met de JD-02 en JD-03 als voorbeeld kunnen we dgemakkelijk in orde maken, Hans is begonnen met het maken van de aluminium planelen om de deuren af te werken van de JD-01 nadat hij samen met Jos eerst is bezig geweest met de cilinderkop. Helaas was de klepveertang zoek zodat de kleppen niet gedemonteerd konden worden, morgen een nieuwe meenemen want we kunnen wel blijven zoeken maar wie weet waar deze verstopt is met alle verhuizingen etc.

28-12-2009 (avond)

Vanavond met de endoscoop in de cilinders gekeken en het besluit genomen om het hele blok uit elkaar te trekken, er zitten een aantal beschadigingen in de cilinders die nader onderzoek behoeven.

Met de endoscoop ook wat foto's gemaakt, dit is wel interessant om te bekijken helaas zijn ze wat donker maar iets is beter dan niets.....Kijk ook maar eens in het uitgebreide foto album hieronder!   

23-11-2009 (avond)

Vanavond begonnen met het meten van de compressie, deze hebben met een koude motor gemeten en dat is achteraf gezien niet zo geweldig bedacht ik me later want de zuigers zijn dan nog niet op bedrijfstemperatuur en dichten wellicht minder af dan wanneer ze op temperatuur zijn dus uitgezet en beter afdichtend........Moeten we nog uit testen om te kijken of deze theorie klopt!

De motor er uit halen is onderhand routine aan het worden, we gaan verder onderzoeken wat er aan scheelt want de volgende keer willen we wel over alle PK's op het asfa kunnen beschikken en niet steeds van het gas af moeten om de koppeling te laten pakken!

Maandag 16-11-2009

Niet veel aan de race-auto's gedaan, Jasper had nog wat op te ruimen in z'n GTV die waarschijnlijk verkocht is en dus wel tip-top afgeleverd dient te worden, Jos had een storing aan de radio van de Volvo tank te verhelpen, bleek een zwevende zekering niet meer te verbinden en dan doet zelfs een "jaren '70" radio het niet meer!

Maandag 09-11-2009

Vanavond de rotzooi, die we gisteravond laat hebben gemaakt door alles af te laden en te laten staan waar het werd neergezet, opgeruimd en "nageboomd" over het afgelopen week-end 

Donderdag 05-11-2009


De aanpassingen zijn gereed, de velgen zijn geladen onder het "rij-dek" en het was een hele toer om de JD-02 op de trailer te krijgen, de JD-01 stond er zo op maar aangezien de JD-02 een stuk lager is gaf dat nogal problemen om hem er achter te parkeren, de uitlaat er nog af gereden dus voordat Jos kon vertrekken was het reeds ruim na 20.00h terwijl de planning was 18.30h. De trailer met de auto's op Zolder achtergelaten en thuis geslapen


Woensdag 04-11-2009


Begonnen met het aanpassen van de grote auto-ambulance zodat we de reserve wielen met banden kunnen meenemen want voor 2 auto's is dat best een hoop wat we mee moeten sjouwen naar het circuit.


Dinsdag 03-11-2009


Vandaag in de stromende regen de extra lange (9-Mtr.) auto ambulance opgehaald, de onze is nog niet gereed dus voorlopig mogen we deze gebruiken van DEPA, wel prettig zo'n meedenkende sponsor die ook nog eens dag en nacht voor ons klaar staat met raad en daad op gereedschappen gebied. De aanhanger is wat je van DEPA kan verwachten een perfect transportmiddel voor waar wij hem voor nodig hebben hij rolt lekker achter de auto en je moet , jammer dat we deze niet kunnen kopen, we hopen maar dat wanneer de onze geleverd is deze net zo lekker achter de auto loopt als deze.......

De velgen met banden waren nog niet gereed bij Euromaster dus diepikken we morgen op in Goes dan kunnen de auto's geladen worden voor Donderdag zodat we na het eten op tijd af kunnen reizen, nog even informeren of de auto's reeds Donderdag gekeurd kunnen worden zodat ze op Zolder kunnen blijven, zijn we Vrijdag tenminste vroeg start klaar!

In Spa kunnen ze wel al Zaterdag tegen het einde van de dag gekeurd worden dus dat is wel lekker, op de dag zelf wil iedereen tegelijk z'n auto gekeurd hebben en met rond de 100 auto's kan dat wel even duren voordat ze allemaal bekeken zijn......


Maandag 02-11-2009


Eeen hoop gedaan vanavond, na het test rijden met de JD-02 gisteren kwamen we er achter dat er 1 aansluiting van de olie-koeler nog wat lekte, onze afdichtings specialist Hans heeft daar weer zijn best op gedaan, er was nog een klein probleempje met de uitlaat pijp en dat is ook opgelost alsook het voorste sleep-oog (verplicht) is door de voor-spoiler (net onder de bumper hoogte) naar buiten gewerkt en in knal rood afgewerkt. De JD-01 is ook gefatsoeneerd, het nieuwe schakel paneeltje is wat verder de cockpit ingewerkt want Jaspers armen bleken te kort en het is wel handig dat je bij de noodstop, hoofdschakelaar en startknop kan komen indien nodig, nog een nieuwe schakelaar voor de electr. fan monteren en dan heeft Hans ook daar weer puik werk afgeleverd, er kan zelfs een bekerhouder in verwerkt worden.....de veiligheids kooi is weer compleet gemonteerd (was er uit om het dashboard en de hemel te verwijderen) zodat we er Zondag veilig mee kunnen sturen op Spa.

Uit de achterkant is onder de achterbumper een brede koel-opening gezaagd zodat luchtstroom onder de auto goed naar achter weg kan en zo ook het dif goed kan koelen, de bak van de reserveband is ook verwijderd dus als je er achter rijdt, en dat is de bedoeling natuurlijk....zit je op het dif te kijken van deze flink afgeslankte bolide. De aanhanger nog even vol geladen met banden en velgen zodat onze sponsor Euromaster Goes morgen (vandaag, het is inmiddels 02.00h) wat goede setjes kan samen stellen. Dinsdag (vandaag dus) de grote trailer ophalen zodat er 2 auto's tegelijkertijd achter de RR kunnen en Woensdag uit vogelen of dit allemaal een beetje gaat passen, de JD-02 kan op geen enkele trailer met z'n voor-spoiler gemonteerd dus die kan er af blijven tijdens het laden en er op tijdens het transport (het oog wil ook wat en waar moet je zo'n groot ding kwijt) maar goed dat we hem zo gemaakt hebben dat hij er met 4 moeren loshalen gedemonteerd is!


Donderdag 29-10-2009


De motorkap vergrendelingen aangebracht, dezelfde klemmen ook gebruikt voor de achterklep, alleen de spoiler nog monteren en de auto is zover gereed om te gaan proef rijden. Nu nog een plekje bedenken waar dat zou kunnen. 

Maandag 26-10-2009

Vandaag lekker opgeschoten, uitlaat gemonteerd nadat de aandrijf-as met nieuw centraal lager was aangebracht.

Zo komt het er uit te zien wanneer alles definitief gemonteerd is, enkel nog de motopr-kap vergrendelingen aanbrengen en dan waait de kap er niet meer af, wat een verschil in gewicht, ben benieuwd of het te merken is.

De JD-01 is ook bijna gereed, alle ruiten behalve de voorruit zijn vervangen door kunststof , het bedieningspaneel is gemonteerd en aangesloten, nu de rolkooi weer monteren, de motor-kap er weer op en er kan weer gereden worden!

Zaterdag 24-10-2009

Vandaag begonnen met het monteren van de spatborden en spoiler, best nog wel wat werk.

De tussen strip waar de nieren op gemonteerd worden diende aangepast te worden om de spoiler te kunnen monteren.

Linker en rechter spatbord gereed

Ziet er uit alsof het nooit anders is geweest, de spoiler moet er ook nog op met de nodige aanpassingen, volgens mij is het een voor-spoiler voor een M3 want de zijkanten sluiten niet goed aan op de spatborden en er zit best wel wat spanning op om het een beetje passend te krijgen

Dinsdag 20-10-2009


Vanavond Heeft Jasper nog wat kunstof ruiten gemonteerd in de JD-01 en Hans kwam nog even met z'n vrouw langs om te checken waar manlief zoveel tijd in stak elke Maandag-avond, Jos heeft een set nieuwe bougiekabels en het rechtse stuk van de grill gehaald en rood gespoten zodat de JD-02 in stijl wordt met zijn oudere broer JD-01, 1 aansluiting van de olie koeler lekt nog een klein beetje, Hans is van plan dit morgenavond te fixen als hij vrij krijgt........


Maandag 19-10-2009


Vanavond weer compleet met de vaste Maandag-avond crew flink wat werk kunnen verzetten, de JD-01 heeft inmiddels een lichte (1,5-Kg) achterruit ipv. de zware (6,5-Kg) en de kleine ruitjes van de achter portieren (gewichts voordeel nog niet berekend...), Hans heeft het schutbord netjes dichtgemaakt met een aluminium plaat en is druk met een dashboard op maat te maken voor een paar noodzakelijke schakelaars en controle lampjes.

De JD-02 is weer een stukje verder, helaas was het centraal lager voor de aandrijf-as er nog niet zodat dit gedeelte nog niet gereed gemaakt kan worden, de motor heeft een tijdje warmgedraaid om te bekijken of de koeling voldoet en de zelfdenkende ventilator de boel een beetje gekoeld kan krijgen, de koel openingen in de neus zijn bijna rood in navolging van de JD-01 (geel) zodat op het circuit de auto's al van een eindje herkenbaarder zijn want er rijden meerdere witte BMW E-30 's op de circuitdagen!

Morgen komen er weer wat onderdelen binnen als het goed is zodat we weer wat stapjes dichter bij de finisching touch komen!

Hopelijk hebben de buren er geen last van gehad want Jos vond het nodig om rond 22.30h de motor te laten warm draaien en ondanks zijn leeftijd kan hij genieten van de 6-cilinder die zonder dempers lekker in de toeren gejaagd wordt....., sorry buren we proberen er om te denken


Zondag 18-10-2009


Gisteren Marieke en Jasper afgehaald in Zaventem na hun Road-trip in de VS, blij dat ze er weer zijn. Jasper had geen last van Jetlag want hij stond vanmorgen alweer te onderzoeken waarom Hans en Jos de JD-02 niet aan de praat kregen en hij ontdekte dat er op de verdeler een wel erg rotte aansluiting zat, dit bleek dus de bobine kabel te zijn die geen goed contact maakte en dat is wel nodig voor een vonk, zo zie je maar weer het is goed om een team ingenieur binnen je team te hebben! Hij loopt als een zonnetje en zo te zien zijn ook de aansluitingen aan de olie koeler dicht. Morgen de uitlaat er onder als het centraal lager voor de cardan-as binnen is, en kan de rest afgewerkt worden, wielen er onder en rijden met die hap............!


Woensdag 14-10-2009


De olie radiator weer gedemonteerd, Jos heeft de verkeerde tube afdichtings materiaal gebruikt die wel tot 250-Gr. geschikt was maar niet geschikt om schroefdraad af te dichten, Hans had gelukkig het goeie spul bij dus alles moest weer los, schoonmaken, ontvetten en opnieuw!

Verder de kabels wat beter gelegd en vastgemaakt, voorbereidingen getroffen om de aandrijf-lijn er onder te kunnen bouwen en daarna kan de uitlaat weer worden gemonteerd, de uiteinden van de pijpen goed gangbaar gemaakt etc.

Na het uitharden van de afdichtingen de motor gestart maar helaas, hij startte niet, hij kreeg wel brandstof maar geen ontsteking......., we hebben gezocht geprobeerd, aansluitingen etc. nagekeken maar helaas, geen vonkje te krijgen....... Wat een tegenslag, we moeten nog zoveel doen om de JD-02 gereed te krijgen en worden steeds maar opgehouden door dit soort beginners problemen!

Waarschijnlijk is door het vastmaken van de bekabeling ergens een kabelbreuk cq. slecht contact ontstaan, waarschijnlijk de BDP sensor op de krukas, deze dient signaal te geven dat er ontsteking nodig is. De JD-01 is trouwens voorzien van een oude kabelboom, de JD-02 van een nieuwer type (waarschijnlijk maar 2 types), dit is te herkennen aan de daignose stekker, is bij het oude model klein, bij het nieuwere model beduidend groter!

Het nummer van de BDP = 12141720852, het nummer van het centraallager voor de JD-02 =

26121225152 wanneer we dit binnen hebben kan de aandrijf lijn afgebouwd worden.


Maandag 12-10-2009


Verder onderzoeken en proberen heeft er in geresulteerd dat de JD-02 weer draait als een zonnetje, het bleek dat de opnemer die op een bougiekabel zit ook aangesloten dient te zijn terwijl dat bvb. bij de JD-01 niet nodig is blijkbaar.....

Gelukkig was het niet de computer maar ik blijf het vreemd vinden hoe een opnemer op een bougiekabel een signaal aan de computer kan geven dat hij moet laten vonken en de benzinepomp dient aan te sturen!

Er zit een lekkage in de aansluitingen van de olie koeler dus dat moet met nieuwe (betere) afdichtingen gebeuren dan de "blijvend elastische" die we hebben, het is wel fijn dat deze bestand is tot 250-Gr. Celsius maar ook belangrijk is dat hij afdicht!

Woensdag avond met Hans de auto verder afwerken, uitlaat monteren, voorfront gereed maken en de voorbereidingen treffen voor de nieuwe spatborden en motorkap van kunststof zodat deze racer weer lean en mean zijn eerste rondjes op Spa voor ons Team kan gaan draaien.

Het geluid gaan we nog proberen te up-loaden naar de sie maar dat moeten we nog even uitvogelen hoe we dat gaan doen, het is natuurlijk een gaaf geluid zonder dempers op de geimproviseerde proefbank.... Link naar racy geluid JD-02


Woensdag 07-10-2009


Nieuwe olie radiator geplaatst en aangesloten, ander expansie vaatje gemonteerd, alles verder nagelopen, motor-olie gevuld, koel systeem gevuld en de motor verder gereed gemaakt om te laten proefdraaien, helaas het lijkt de JD-01 wel in het begin, motor start niet, geen vonk, geen brandstof.......Het zal toch niet waar zijn, computer weer kapot....? Ondanks dat we hem helemaal afgekoppeld hebben, moet niet mogelijk zijn, morgen even een reserve computer aansluiten en kijken wat er gebeurd!

Maandag 05-10-2009


Vanaf 19.00h weer aan de bak, de slangen voor de radiator samengesteld met pijpjes en andere atributen die voor handen waren om het koelsysteem goed te krijgen, de radiator verder goed vastgezet want met die snelheden moeten we wel zorgen dat hij niet naar binnen gedrukt wordt!

Er moet nog veel gebeuren want we moeten best veel aanpassen en vermaken en daar gaat best veel tijd in zitten! We gaan toch maar de ventilator gebruiken die er ook voor de crash in zat, lichter van gewicht en gemakkelijker te monteren.......

Zondag 04-10-2009


Even nog wat orde geschept in de werkplaats, het werd een beetje een rotzooitje en voordat we onze nek breken of de onderdelen niet kunnen vinden in de chaos.

Het werkt zoveel lekkerder wanneer het opgeruimd is maar het valt tegen om het zo netjes te houden als men zou willen!

Zaterdag 03-109-2009


Voor de middag de schokdempers en veren gemonteerd, de wiel ophanging gemonteerd remmen aangesloten, airbox in kleur en de radiator aangebracht, bijna af te vullen....


Donderdag 01-10-2009


De voorwiel ophanging gereed gemaakt om te monteren, schokdempers en veren opgefrist


Woensdag 30-09-2009


Wat vroeger naar huis gekomen om de voorbereidingen te treffen tbv. het inbouwen van de motor vanavond, Hans was ook weer snel paraat om dit samen te doen, ondanks goed gereedschap is een 3=de (en 4=de) hand wel erg fijn.

Het inbouwen ging voorspoedig en behalve de aandrijflijk zit alles er in, de ophanging van de cardan-as nog ophalen (vergeten....) en dan kan de voor trein er weer onder!

Klaar om in te bouwen, je begrijpt niet dat het er allemaal in kan....

Uitlaat spruitstuk behandeld met hittebestendige lak, benieuwd hoe lang het er op blijft zitten, is wel super mooi op de foto!


Ingebouwd en al, hoe lang gaat dit plaatje zo mooi blijven onder de motorkap.....

Maandag 28-09-2009


In de middag reeds voorbereidingen getroffen om de JD-02 weer te gaan opbouwen, de veerpoten los gehaald van de draag armen met de nieuwe kogel trekker, even controleren waarom ze zo vettig zijn (bleek de wartel die de afdichting op z'n plaats moet houden niet vast te zitten, het lijken zelfbouw veerpoten te zijn, originele onderkant met een draadbus er opgelast zodat met de wartels de (2 soorten) veren meer voorspanning gegeven kunnen worden, wanneer in de praktijk blijkt dat het een duidelijke verbetering is van de wegligging kunnen we dat op de andere 2 auto's wellicht op de zelfde manier maken!

De van de sloop gehaalde motor steunen even opgefrist..... en gemonteerd.

Het platte koelwater pijpje dat voor langs het blok loop gedemonteerd en opgefrist (gespoten) en weer gemonteerd maar dit bleek later niet nodig te zijn want de nieuwe radiator heeft z'n aansluitingen heel anders zitten dus het pijpje komt te vervallen (scheelt ook weer gewicht....).

De stabilisator stang gedemonteerd om op te frissen want nu we toch bezig zijn etc. etc.


Om 19.00h was Hans ook present, die heeft nog even de kleppen gecontroleert, stonden op 2 kleppen na allemaal hetzelfde, op 0,25 namelijk in-, en uitlaat aangezien we nog geen reactie hebben gehad van Bas Roos, de bouwer van het blok, moeten we maar aannemen dat dit de juiste afstelling is voor dit blok. Morgen komt een nieuwe klepdekselpakking en olie filter binnen zodat de olie afgevuld kan worden.

De motor van de steun afgehaald en de versnellingsbak er aan gemonteerd, olie van de bak gecontroleerd en de magneet plug (zat vol met slijpsel....) schoon gemaakt.

De bouten waar de startmotor mee vastzat waren zoek dus die moeten ook meekomen uit Goes net als de beschadigde moeren van de fusee kogels! 1 van de versnellingsbak rubbers is ook nog even afgegeven door Danny en de andere 3 (2 voor reserve) komen achter aan zodat wanneer de steunen


Morgen even afwerken en Woensdag is het plan de motor in te bouwen.  

Maandag 21-09-2009


Vanavond erg productief geweest, vooral Hans heeft een hoop werk verzet, de JD-01 heeft hij voorzien van een alu afdekplaat (gekit en gepopnageld) over het gat van de reservewiel bak, er zijn voorbereidingen getroffen voor een alu paneel dat een aantal functies van het gesloopte dashboard over moet nemen (startknop, hoofdschakelaar en ventilator bediening), Jasper heeft nadat hij het afgelopen week-end het inlaatspruitstuk heeft gemonteerd de boel verder afgewerkt zodat de wagen nu weer functioneert met gestelde kleppen, grotere radiator, elektrische fan, nieuwe oliekoeler en ververst koelsysteem, de toerenteller staat weer in het zicht en kabelbomen zijn reeds een stuk uitgedund zoals een elektro techneut betaamt.......!

De JD-02 is verder afgewerkt zodat de motor weer ingebouwd kan worden, ook nog even kleppen stellen, olie is al ververst, het blok nog even opfrissen, de nieuwe (ouwe) motorsteunen nog even opfrissen, de bak er aan en hij kan er in gehangen worden!


Woensdag 16-09-2009


De beide remklauwen vanmiddag nog even gespoten, de binnenkant van de motor-ruimte is al in de grondverf gespoten en kan straks wanneer de kit is aangebracht verder afgewerkt worden aanstaande Maandag.


Maandag 14-09-2009


Weer wat opgeschoten aan de JD-01, kleppen gesteld, bougies gecontroleerd, nieuwe koelslang gemonteerd en verder afwerken van de motor-ruimte zodat later het inlaatspruitstuk weer gemonteerd kan worden.

De JD-02 is nagenoeg gereed gemaakt om de motor-ruimte af te kunnen werken, er moet nog body kit aangebracht worden en daarna kan de binnenkant gespoten worden, de remklauwen worden ook met hittebestendige lak gespoten zodat ze gemakkelijker schoon te houden zijn ipv. de roest hompen die ze waren...........

De veerpoten zijn wat zweterig en dienen ook nog gedemonteerd te worden voor ze er weer onder kunnen, nu we toch bezig zijn kunnen we dat ook maar beter aanpakken!


Woensdag 08-09-2009


De JD-01 heeft nieuwe slangen (verlengde) voor de nieuwe olie-koeler, de accubak is verplaatst en verstevigd, de bak voor het reservewiel is weggezaagd, gewicht, betere stroming van de rijwind onder de auto en betere koeling van versnellingsbak en differentieel.

De JD-02 is verder verstevigd, de voortrein is gereinigd en in de grondverf gespoten om later af te kunnen werken, wat we uit elkaar halen brengen we als het mogelijk is in een betere staat terug! Het oog wil tenslotte ook wat ook al is het geen straat-auto.....


Maandag 07-09-2009


De JD-01 is voorzien van een grotere radiator en elektrische fan, de olie-koeler is vernieuwd en anders gepositioneerd.

De JD-02 is weer voorzien van de nieuwe neus, en moet verder afgelast en verstevigd worden, best wel veel werk nog want ondanks dat er een nieuwe drukregelaar op het Co2 lasapparaat zat is hij niet goed en kan er niet lekker mee gelast worden!

Voor morgen een nieuwe regelaar bij DEPA halen.

Woensdag 02-09-2009

De neus voor de JD-02 is aangepast zodat hij er op gelast kan worden, de "M" motor, 2 versnellingsbakken en verzwaarde dif is binnen voor de JD-03, wat een prachtige motor, het koste moeite om er niet gelijk mee te beginnen maar we zullen prioriteiten moeten stellen.......



"M" motorblok, 3,2-Ltr. en toegepast in de laatste 6-cilinder M3 en M3 CSL en tot op heden in de Z4 "M" , standaard met "cat" is hij 343 PK, in de CSL 360-PK, dit blok is nooit ingebouwd geweest en dus splinternieuw we zullen deze moeten voorzien van een computer om hem aan de praat te krijgen, wat een uitdaging!

Zonder katalysator, stuurbekrachtiging en airco moeten we ook wel aan de 360-PK komen lijkt ons! Dit in de JD-03 carosserie

wordt met 1000-kg een pittig autootje....... 

Maandag 31-08-2009


De JD-02 verder gereed gemaakt op de neus er weer op te zetten

De JD-01 verder gestript en gereed gemaakt om de grotere radiator met electr. fan te monteren.


Maandag 24-08-2009


De JD-01 wordt elke week weer een stuk lichter, het Dashboard is er uit, de hemel bekleding, binnen panelen in de deuren, achter ruit en ruiten uit de ramen, kachel met bediening kortom het scheelt weer heel wat kilootjes, we hebben er officieel een nieuwe ingenieur bij binnen ons team, Hans van Belzen, hij wordt onder andere verantwoordelijk naast de normale technische zaken aan de auto's om de prestaties van het team hoger te krijgen door de data die daar voor nodig is goed vast te leggen om op die manier de grenzen weer een stukje te verleggen, deze data wordt gebruikt om de afstellingen per circuit vast te leggen afhankelijk van weer en andere omstandigheden die invloed kunnen hebben op de prestaties van de auto's en piloten!


De JD-02 is verder voorbereid voor de nieuwe onderdelen (we gaan Dinsdag 25-08 op onderdelen jacht bij een gespecialiseerd bedrijf in BMW-parts.


Ook de JD-03 is verder nagelopen om de onderdelen lijst nog maar wat aan te vullen.


In totaal hebben we nogal een indrukwekkend boodschappen lijstje;


- 3x grotere radiatoren (JD-01, JD-02, JD-03)

- 3x olie koelers (te plaatsen rechtsvoor achter de roosters waar voorheen koplampen zaten)

- 3x elektrische ventilatoren

- 3x voorruiten

- 1x voorfront compleet tot aan de veerpoten (JD-02)

- 4x kunststof spatborden (JD-01, JD02)

- 2x kunststof motorkap (JD-01, JD-02)

- 2x kunststof achterklep (JD-01, JD-02)

- 2x kunststof voor-spoiler (JD-01, JD02)

- 2x motorsteunen (JD-02)

- 2x versnellingsbak rubbers = ondersteuning en trillings demping van de bak (JD-02)

- 1x lager / ondersteuning van de voorste cardan-as (JD-02)

- 1x dynamo steun (JD-02)

- 1x volledig motorblok tbv JD-03 (we gaan voor een M3-blok zoals gebruikt in de Z4 M3,

3,2-Ltr. rond de 350-PK...............!)

- 1x differentieel (liefst sper) voor JD-03

- 1x complete cardan-as van voor tot achter (JD-03)

- 1x sport onderstel, vering en dempers voor en achter (JD-03)

- 1x set remmen compleet ivm. toekomstig grotere vermogen (JD-03)

- 1x ABS remsysteem


Daarnaast hebben we nog nodig;


- 2x race stoelen en gordels (JD-03)

Maandag 17-08-2009

Op onze vaste sleutel avond weer wat verder gewerkt om de JD-01 lichter te krijgen, de remblokken (voor) gecontroleerd, olie ververst van de JD-02 en Jos heeft de ventilator van zijn cabrio gedemonteerd en de mogelijkheden bekeken om er een elektrische op te monteren, de ventilator die op de JD-02 gebruikt is zou kunnen passen, dit alles om af te raken van het hinderlijke "geloei" van de erg aanwezige koel ventilator.

Eerst even testen zonder ventilator en ventilator tunnel, temp blijft rond de 85-gr. en loopt bij langdurig stationair draaien op richting de 100-gr. dus de ventilator wordt zo snel mogelijk gemonteerd om een ouderwetse "start-stop" (motor afzetten bij stoplicht) te vervangen...

Donderdag 13-08-2009

Jasper is begonnen om de JD-01 lichter te maken naar voorbeeld van de JD-03 en de JD-02 (we zijn maar begonnen om de auto's nummers te geven dan steeds maar te spreken over die witte, die zwarte of die witte sedan.....)

De ruiten zijn er uit gehaald, de binnen panelen van de deuren, nu de hemel nog, de reserveband bak weghalen (tbv lucht stroom onder de auto en het gewicht natuurlijk...)

Er is tranenplaat afgeleverd om de vloer af te werken dus we hebben nog genoeg te doen.

Woensdag 12-08-2009

Redelijk op tijd terug uit Den Haag dus om een uur of 16.30h weer verder met de meegebrachte Torx dop, bleek het toch gemakkelijker wanneer je in je eentje aan het werk bent (zonder brug) om de voorste cardan as eronder uit te halen zodat de versnellingsbak naar achter getrokken kan worden, met de werkplaats kraan de motor er uit getakeld en op de mobiele motor steun gemonteerd zodat we er gemakkelijker aan kunnen werken, poetsen etc.

Om 18.00h naar huis om te eten en na het eten verder met sleutelen, de boel weer een beetje opgeruimd en geveegd zodat we niet in de troep hoeven te werken om een uur of 20.30h weer naar huis, bakje koffie en een "Nougatti" ......

Dinsdag 11-08-2009


Vandaag rond een uur of 15.00h begonnen met de voorkant er uit te zagen om te verwijderen en de motor los te maken zodat hij gedemonteerd kan worden.

De radiator verwijderd (moet vervangen worden), Alu motorsteunen en dynamo ophanging (moeten vervangen worden) alsook de V-snaar.

Jammer want ik kon de motor er niet uithalen want ik kon 2 Torx boutjes niet losmaken (dop niet in Vlissingen) die afweken van de 4 grotere Torx bouten, morgen bij DEPA halen en het karwei dan maar afmaken, om een uur of 18.00h naar huis om te eten.


Maandag 10-08-2009


Op de vaste sleutel avond met de volledige ploeg, Hans is ook weer terug uit Spanje (met wilde verhalen natuurlijk), de schade auto uit Goes opgehaald en naar de werkplaats gebracht, op bokken gezet zodat we overal wat beter bij kunnen en begonnen met demonteren van de defecte onderdelen, om een uur of 22.00h houden we het voor gezien, het is morgen weer vroeg dag en Jasper is van plan om te gaan fietsen naar Vlissingen-Oost, (je moet als coureur natuurlijk wel je conditie bijhouden) en moet dan nog vroeger op dan normaal! Hans heeft nog een weekje vrij en Jos werkt maar halve dagen maar begint reeds om 07.30h in Goes dus die is er ook om 06.00h uit elke ochtend.

Diavoorstelling


Werkplaats, hier gebeurt het, nu nog enkele bruggen en het gaat helemaal goed komen!

0